Zodra mensen het woord “copywriter” voorbij horen komen, denken velen direct aan een “gewone tekstschrijver”. Gedeeltelijk klopt deze gedachtegang; een copywriter stelt inderdaad teksten op. Echter is de baan “copywriter” meer dan alleen een “tekstschrijver”.

De baan wordt ook wel aangeduid als veelzijdige copywriter. Teksten opstellen is maar eén van de vele kwaliteiten van een copywriter. Bij de baan moet er een specifiek doel behaald worden. Copywriters passen vaak de internationale seo strategie toe om het doel daadwerkelijk te halen.

Definitie van een copywriter

Hoogstwaarschijnlijk kun je wel raden wat het beroep “tekstschrijver” inhoudt. Precies: teksten opstellen. Echter kan het woord “copywriter” nog erg onduidelijk zijn.

Om direct met de deur in huis te vallen; copywriting heeft vrijwel niets te maken met kopiëren van tekst. Het kopiëren van teksten zonder toestemming kan immers strafbaar zijn.

Iedere copywriter heeft een duidelijk doel voor ogen: de campagne van de klant. Dit doel kan het verhogen van de verkoop zijn, maar ook het vergroten van de naamsbekendheid. Bij ieder doel komt het gebruik van tekst aan bod. Laat dat nou precies zijn wat een copywriter doet!

Doelgericht

In het kort: iedere geschreven zin is een hulpmiddel om het doel te bereiken. Om de tekst daadwerkelijk door te laten dringen bij de lezers is het belangrijk om de doelgroep duidelijk voor ogen te hebben. Indien een tekst bedoeld is voor ouderen, maar er veel straattaalwoorden aan de pas komen, zullen weinig ouderen interesse tonen. Het is dus belangrijk om je gebruikte taal aan te passen aan de doelgroep.

Veel voorbereiding

Als tekstschrijver zal het doel vaak “amuseren” zijn, waardoor de schrijvers zonder voorbereiding aan de slag kunnen. Zolang de lezer wordt vermaakt, is het goed. Als copywriter zullen er voorafgaand veel voorbereidingen plaats moeten vinden. Enkel voor voldoende research, brainstormsessies en samenwerking kan er een succesvolle tekst worden gecreëerd. Je moet immers, als copywriter, een doel bereiken en daarvoor een sterke tekst samenstellen.

Vaak hebben bedrijven geen tijd of geen medewerkers om deze voorbereiding uit te voeren en de teksten succesvol samen te stellen. Mede om deze reden is linkbuilding uitbesteden, oftewel het inhuren van een copywriter, voor bedrijven erg waardevol.