Er is veel discussie over of je SEO nodig hebt voor jouw online marketing campagne of niet. Lees de voor en nadelen.

Er is veel discussie over of je SEO nodig hebt voor jouw online marketing campagne of niet. De fundamentele vraag die moet worden beantwoord, is of jouw zakelijke website baat heeft bij SEO of niet. Er zijn voordelen en er zijn nadelen, die beide zorgvuldig moeten worden overwogen voordat een definitieve beslissing wordt genomen. Dit artikel geeft enkele van de voor- en nadelen van de vraag of SEO geschikt is voor jouw situatie en je bedrijf.

Korte uitleg over wat SEO is

SEO is in feite de methode om de paginapositie van een site in de belangrijkste zoekmachines zoals Google, Yahoo, Bing enz. te beïnvloeden. Het doel is de positie van jouw site in de organische (onbetaalde) zoekresultaten te verhogen. De vraag is wel eens of in dat geval het niet net zo effectief is om jouw site in de resultatenlijst te plaatsen via betaalde advertenties zoals Adwords.

SEO of SEA campagne

Er zijn echter enkele punten die in overweging moeten worden genomen voordat een persoon beslist of SEO de beste marketingstrategie voor zijn of haar bedrijf is of niet. De voordelen van SEO kunnen volledig teniet worden gedaan als de concurrentie van jouw onderwerp of branche te sterk is. Je zult dit zien bij onderwerpen waar men maar op enkele zoektermen zoekt en de concurrentie bestaat uit sterke sites zoals Bol.com, Amazon of Zalando. Gelukkig hebben de meeste branches meer zoekwoorden en kun je door de juiste zoekwoorden te targeten met de juiste optimalisatietechnieken toch resultaten boeken. De SEA, of CPC/PPC-campagne kan bijvoorbeeld duizenden bezoekers naar jouw website brengen, maar dit brengt enorme kosten met zich mee die altijd blijven. Als je stopt met adverteren, ben je die positie kwijt. Ook kan het zijn dat het weinig of helemaal geen conversies oplevert. Voordat je doorgaat met een SEA-marketingstrategie of enige vorm van PPC-ads, moet je daarom rekening houden met de optimalisatie van je site zodat er conversies plaats gaan vinden. Voor abonnementen kan SEA soms een goede oplossing zijn, aangezien klanten daarna vast zitten.

Nadeel SEO

Een groot nadeel van SEO is dat het veel tijd kost. De meeste bedrijven zitten al jaren te optimaliseren op bepaalde zoekwoorden om een ​​goede ranking te behalen. Doordat jij nu pas begint, is het vaak onvoldoende om enkel je pagina’s te optimaliseren. Je zult moeten investeren in linkbuilding. Het resultaat is dat jouw bedrijf moet wachten op het resultaat van alle inspanningen. Er is geen garantie of jouw site al dan niet op de eerste pagina van de zoekresultaten zal worden gerangschikt. Daarom is het essentieel om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf hier vroeg op instapt en SEO altijd als duurzame strategie inzet in combinatie met andere vormen van online marketing.