Backlinks zijn de belangrijkste factor die van invloed zijn op uw vermogen om te scoren in Google en gratis verkeer naar uw website te verdienen. Een solide backlink strategie is een hoeksteen van elke zoekmachine optimalisatie strategie.

En geloof me, als uw bedrijf niet beschikt over een SEO-strategie laat u een belangrijke bron van klanten uit uw marketing plan. Dat komt omdat 93% van de online activiteit begint met een zoekmachine.

Maar ze zijn meer dan een SEO tool, ze zijn een fundamenteel kenmerk van het web dat het web een krachtig medium maakt om inhoud en ideeën te delen en deze bronnen vindbaar te maken.

Als bedrijfseigenaar of stakeholder stelt u zich wellicht een aantal van de volgende vragen

Wat zijn backlinks?

Waarom zijn backlinks belangrijk?

Hoe werken backlinks?

Wat voor soort backlinks zijn er?

Backlinks zijn wat het web tot het web maakt. Zonder links tussen webpagina’s verandert het in een geïsoleerde opslagplaats van documenten. Links maken het mogelijk voor ons om niet alleen gerelateerde en ondersteunende inhoud te vinden, ze fungeren ook als een manier om de beste inhoud te onderscheiden van lage of gemiddelde concurrentie.

Google maakte van links tussen webpagina’s de unieke factor die het onderscheidde van concurrerende zoekmachines in de jaren ’90. Dat unieke verkoopargument is de reden waarom Google in staat was de concurrentie te domineren en zijn platform te vestigen als de plaats waar je moet zijn om te vinden wat je zoekt.

Het belang van links kan niet worden genegeerd omdat ze een verscheidenheid aan voordelen bieden:

Een Backlink is een link van een website pagina naar een andere. Ze kunnen pagina’s op dezelfde site of tussen domeinen linken. Links van externe sites staan bekend als Inbound links (IBL’s) of inkomende links.

Elke link van een externe site wordt een backlink genoemd.

Dit is echt wat het web onderscheidt van zijn native tegenhangers. Hoewel er enkele manieren zijn waarop native applicaties een “verbinding” kunnen maken met externe applicaties, is deze mogelijkheid beperkt en vaak propriëtair.

Vanaf het begin was de mogelijkheid om te linken tussen pagina’s en sites een eersteklas kenmerk van het web. Dit is waar het platform de naam web aan ontleent, omdat het symboliseert hoe inhoud zich verbindt als een complex netwerk van ongelijksoortige pagina’s om een sterk netwerk van inhoud te creëren.

Links zijn misschien wel het belangrijkste kenmerk van het web, omdat ze pagina’s met elkaar verbinden en zo een kaart voor ons maken om verwante inhoud te vinden. Maar ze kunnen ook worden gebruikt om directe toegang te bieden tot diepere inhoud op een website.

Ze zijn zo belangrijk dat Google’s Alex Russell ze de superkracht van het web noemt.

Dit is belangrijk omdat het delen van URL’s het proto-sociale gedrag is. Het is wat het web in staat stelde zich te verspreiden en te bloeien, en het is iets wat we als vanzelfsprekend beschouwen. In feite, als je kijkt naar een van mijn lezingen, zul je zien dat ik het noem als de superkracht van het web.

Alex stelt het voordeel dat links het web geven graag gelijk aan de grote onderscheidende factor die Progressive Web Apps boven native tegenhangers verheft.

Om te navigeren naar specifieke inhoud in een applicatie moet je eerst de applicatie openen en vervolgens de inhoud vinden. Hyperlinks bieden directe toegang tot specifieke inhoud of landingspagina’s in een website.

Deze directe toegang elimineert frictie of frustratie die een bezoeker kan hebben bij het zoeken naar een antwoord op zijn vraag, het product dat hij wil kopen of hoe hij contact kan opnemen met iemand om te helpen.

Voor marketeers betekent dit dat ze specifieke aanbiedingen direct kunnen promoten om leads en sales te verhogen.

Toen de oprichters van Google, Larry Page en Sergey Brin, het platform creëerden, herkenden ze een zwak punt in de zoekmachines van die tijd: ze gebruikten links niet als een gewaardeerde metriek om resultaten te rangschikken. Dit betekende dat het niet alleen moeilijk was om overeenkomende inhoud te vinden, zoekmachines gaven ook geen resultaten op basis van menselijke waardering.

Dus besloten de twee oprichters dat een goede manier om resultaten te ‘rangschikken’ gebaseerd moest zijn op de stemmen die door externe pagina’s op het web worden uitgebracht. Deze stemmen zijn backlinks.

Een onderzoek van Authority Hacker “zijn nog steeds de sterkst gecorreleerde factor voor SEO succes.” Ze zijn niet alleen, andere studies ondersteunen hun bevindingen.

Wanneer een pagina naar een andere pagina linkt, zegt dit dat het doel een gekwalificeerde, gezaghebbende referentie is.

Links zijn niet alleen een signaal dat Google gebruikt om webpagina’s te rangschikken, ze zijn ook een bron van verkeer. Zie het onder ogen, links op populaire pagina’s worden aangeklikt. Omdat ze veel verkeer hebben zal een deel daarvan ook naar uw pagina gaan.