De Link Regel

We proberen allemaal om onze websites vriendelijk te maken voor zoekmachines om hoger te scoren. Het is een no-brainer om mee te doen aan het zoekspel aangezien het nog steeds de nummer één activiteit is die online gedaan wordt. Dus omdat we proberen hoger te scoren, moeten we spelen volgens de regels van de zoekmachines.

En de regel is: Meer kwaliteit backlinks, hoger scoren.

Het is eigenlijk heel simpel – hoe meer links je op je site hebt betekent gewoon dat meer mensen je doorverwijzen voor iets waar je goed in bent. Dat ‘iets waar je goed in bent’ is wat ze in de anchor tekst zetten – maar dat is een heel ander onderwerp.

Links zijn niet makkelijk te krijgen – net zoals verwijzingen niet makkelijk te krijgen zijn. Tenzij, misschien, je ze betaalt – wat ik persoonlijk niet aanraad. Dat is waarom Google de link factor heeft gebruikt – omdat mensen alleen naar je zullen linken als ze waarde vinden in wat je hen te bieden hebt.

Uw aantal links is de enige manier waarop Google kan zien hoe waardevol uw site is voor andere mensen. En de waarheid is, zelfs als je heel veel waardevolle inhoud hebt, als mensen niet naar je linken, zullen de zoekmachines je site niet als waardevol erkennen. Waarom niet?

Omdat zoekmachines machines zijn. Ze zijn blind over hoe waardevol je site is. Ze kunnen alleen door links kijken.

Om het allemaal samen te vatten: Meer links -> Meer waarde -> Hoger ranken -> Blije Webmaster

Updates: In de loop der jaren was Google strenger geworden met linkbuilding technieken die werden uitgevoerd door SEO specialisten of zelfs degenen die beweerden specialisten te zijn. Nu is het niet de kwantiteit die telt, maar de kwaliteit van elke link – zal de lezer geïnteresseerd zijn in waar je hem naartoe stuurt? Zal hij iets leren? Is het nuttig? Is het echt nodig om die link daar te plaatsen?

Begrijp me niet verkeerd hier. Ik zeg niet dat kwantiteit helemaal niets betekent – natuurlijk willen we overal links, maar zorg ervoor dat ze waardevol zijn, en dat ze geplaatst zijn op sites die geloofwaardig genoeg zijn, of tenminste binnenkort geloofwaardig zullen zijn.